Sabtu, 21 Julai 2012

Puasa dan hubungan antara agama

ULASAN Sekarang saya berada dalam bulan terakhir di United Kingdom (UK) ini. Tempoh zamilah saya akan berakhir dalam bulan Ogos ini. Saya merancang untuk pulang pada awal Ogos.


Jadi Insya-Allah, saya akan sempat menjalani separuh Ramadan sini. Ini merupakan pengalaman pertama saya berpuasa Ramadan di UK.

Waktu berpuasa dalam musim panas ini agak panjang. Subuh bermula pada jam 3 pagi dan Maghrib pula pada jam 9.15 malam. Hanya enam jam ruang yang ada. Waktu malam begitu pendek. Jika dicampur segala aktiviti: iftar, solat Maghrib, Isyak, tarawih dan sahur tentu amat sedikit ruangannya.

Ditambah lagi dengan masa untuk membaca al-Quran dan ibadah yang lain, maka tentu lebih sempit ruangan masanya. Namun masa itu bersifat relatif. Jika Allah memberkati, waktu yang pendek mempunyai ruang yang luas dan amat bermanfaat.

Jika Dia tidak memberkati, waktu yang banyak menjadi sempit dan terbatas. Maka, ada manusia yang panjang umur, tiada hasil yang dapat dimanfaatkan oleh orang lain. Ada yang pendek umurnya, tetapi mempunyai hasil kerja yang bermanfaat yang banyak.

Pada zahirnya tentulah di Malaysia lebih beruntung kerana ruang ibadah malam itu lebih banyak. Kita mempunyai lebih sepuluh jam waktu malam. Pun begitu, tidaklah semuanya dapat dimanfaatkan dengan baik oleh setiap orang.

Bahkan mungkin ada yang waktu yang disia-siakan. Ini mengingatkan kita kepada hadis Nabi SAW:

"Dua nikmat yang ramai orang terpedaya; kesihatan dan waktu lapang." (Riwayat al-Bukhari).
Amalan bersejarah
Ramadan menjelang, kita berpuasa. Puasa bukanlah ibadah baru yang bermula sejak kedatangan Nabi Muhammad SAW. Puasa telah wujud sejak zaman berzaman lagi sebelum Nabi Muhammad SAW dibangkitkan sebagai rasul.

Justeru itu Allah menyebut (maksudnya): "Wahai mereka yang beriman! Diwajibkan ke atas kamu puasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa". (Surah al-Baqarah 183).

Ayat ini mengingatkan kita bahawa ibadah ini bukan ibadah baru. Ia satu ibadah yang telah diamalkan dalam syariat nabi-nabi sebelum kita. Mereka sebelum kita telah berpuasa bagi mematuhi arahan Allah.

Ini memberikan kita kesedaran, betapa adanya hubung kait antara agama-agama yang dianuti oleh manusia. Islam mengiktiraf itu semua.

Jika Allah mahu, boleh sahaja Allah hanya menyebut "diwajibkan kepada kamu puasa", tanpa disebut "seperti mana diwajibkan kepada mereka yang sebelum kamu".

Namun dengan hikmah yang besar Allah mengingatkan hubungan ini bagi mengingatkan kita sejarah agama. Maka jangan hairan jika kita dapati beberapa persamaan dalam amalan agama antara Yahudi, Kristian dan Islam.

Hanya orang yang tidak memahami al-Quran, sunah dan sejarah agama sahaja yang menafikan kewujudan persamaan. Mereka inilah yang cuba menjadi isu-isu seperti berkongsi panggilan Allah, panggilan nabi dan nama-nama tertentu sebagai isu permusuhan dalam agama. Mereka lupa sejarah yang disebutkan oleh al-Quran di atas.
Persamaan
Al-Quran dan sunah menjadikan isu persamaan ini sebagai penggerak yang membolehkan dakwah Islam sampai ataupun lebih mudah difahami oleh mereka yang beragama Yahudi dan Kristian.

Maka, layanan untuk mereka lebih istimewa dalam Islam. Dalam surah al-Maidah ayat 5, Allah menghalalkan Muslim memakan sembelihan mereka dan berkahwin dengan wanita mereka.

Walaupun ada mazhab yang menyempitkan tafsiran bahawa itu merujuk kepada Ahli Kitab keturunan tertentu sahaja, namun majoriti ulama berpendapat ia merangkumi semua Yahudi dan Kristian.

Sudah pasti di sana ada ikatan dan syarat tertentu. Apapun, tujuannya untuk mendekatkan mereka dengan dakwah Islam yang mempunyai kesinambungan dari ajaran para nabi sebelum ini.

Disebabkan kelemahan sikap sesetengah umat Islam, nampaknya orang Kristian lebih menggunakan persamaan ini untuk berkempen dakwah mereka dibandingkan orang Muslim.

Lebih teruk lagi, ada orang Muslim yang menggunakan isu persamaan ini untuk menghidupkan suasana tegang dan modal politik. Sepatutnya seperti mana al-Quran dan sunah mengajar Muslim, isu persamaan digunakan untuk membawa dan menyampaikan mesej Islam kepada mereka.

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Para nabi itu saudara dari keluarga yang berbeza. Ibu mereka ramai namun agama mereka satu." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam hadis al-Bukhari, apabila Nabi SAW berada di Madinah, baginda mendapati orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura (hari ke sepuluh Muharram). Baginda bertanya kenapa mereka berpuasa.

Mereka menyatakan kerana sejarah perjuangan Nabi Musa AS. Mendengar alasan tersebut, Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Daku ini lebih berhak untuk menghormati Musa dibandingkan mereka" lalu baginda berpuasa dan mengajak umat Islam berpuasa.
Ruang
Pendekatan al-Quran dan sunah adalah mengambil ruang persamaan untuk membawa dan memahamkan penganut agama lain tentang peranan Islam sebagai agama yang terakhir. Mengingatkan bahawa semua nabi itu atas ajaran Allah yang satu.

Mereka hakikat membawa akidah Islam yang sama, walaupun syariat ataupun peraturan hukum antara mereka ada beberapa perbezaan. Namun banyak juga yang sama. Kesan-kesan persamaan itu terus diwarisi dan tidak boleh dinafikan.

Bahkan ada masanya al-Quran memuji agama Kristian dan sikap sesetengah rahib mereka.

Firman Allah (maksudnya): "...demi sesungguhnya engkau akan dapati orang-orang yang paling dekat sekali kasih mesranya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata: 'Bahawa kami ini orang-orang Nasrani'. Yang demikian itu, disebabkan antara mereka pendita-pendita dan ahli-ahli ibadat, dan kerana mereka pula tidak sombong." (Surah al-Maidah: 82).
Islam mengajak kita mengambil ruang untuk meredakan ketegangan dan memudahkan perbincangan.

Sementara sesetengah pihak sama ada Kristian ataupun Muslim, cuba menjadikan persamaan yang ada sebagai titik permusuhan dan ketegangan. Kita patut kembali kepada pendekatan al-Quran dan sunah.




  • Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abid