Masihkah kita ingat akan tragedi Misi Kemanusiaan Mavi Marmara yang
mengocak sensitiviti umat Islam sedunia? Saya berpandangan di kalangan
kita pun sedia maklum bahawa misi kemanusiaan untuk rakyat Palestin di
bawah payung “Mavi Marmara” turut dipimpin oleh tokoh Mairead Maguire
yang merupakan pemenang Anugerah Nobel 1976. Jika kita imbau latar
belakang beliau, beliau merupakan tokoh katholik Kristian yang aktif
sebagai sukarelawan Legion of Mary yang mengetengahkan agenda Kristian
ke seluruh dunia.
Dalam masa yang sama juga, beliau juga merupakan co-founder kepada
Committee on the Administration of Justice yang ditubuhkan pada tahun
1981 yang secara teang-terang membawa perjuangan hak asasi manusia
secara mutlak sepertimana yang terkandung dalam Universal Declaration of
Human Rights (UDHR) (termasuk LGBT). Berdasarkan kepada fakta di atas,
adakah wajar untuk kita mendakwa bahawa perjuangan “Mavi Marmara” itu
adalah agenda Kristianisasi dan LGBT hanya disebabkan penglibatan
seorang tokoh yang bernama Mairead Maguire. Sekiranya latar belakang
beliau menjadi ukuran besar sehingga boleh mencemarkan agenda “Mavi
Marmara”, mengapakah pihak kerajaan Turki termasuk Humanitarian Relief
Foundation (IHH) tidak menyekat beliau dari terlibat langsung dalam misi
kemanusiaan ini?
Susulan dari tiga siri demonstrasi menuntut Pilihanraya yang bersih
dan adil yang dianjurkan oleh Gabungan Pilihanraya yang bersih dan adil
(BERSIH), saya amat terkilan dengan kewujudan dakwaan dangkal pihak yang
tidak bertanggungjawab yang menanggapi sokongan NGO-NGO Islam terhadap
BERSIH sama seperti menyokong agenda songsang Lesbian, Gay, Bisexual,
and Transgender (LGBT) dan murtad.
Kenyataan jahat ini seakan-akan menggambarkan kegagalan pihak mereka
untuk berfikir secara rasional, serta kedangkalan dalam membezakan
kepentingan menuntut pengendalian tatacara pilihanraya yang telus serta
tidak diragui integritinya dengan sokongan ke atas agenda-agenda yang
dikaitkan dengan Dato’ Ambiga Srevanisan seperti LGBT dan Murtad.
Berdasarkan rekod perjuangan membawa agenda Islamisasi umat, saya
berkeyakinan besar bahawa NGO Islam yang menyokong BERSIH seperti ABIM
dan IKRAM sama sekali tidak bertoleransi terhadap sebarang usaha untuk
mengarus perdanakan budaya songsang LGBT dalam kehidupan rakyat
Malaysia. Sebaliknya, usaha ini telah dibantah keras oleh NGO Islam.
Sebagai contoh menerusi permuafakatan NGO Islam atau Allied Coordinating
Committee of Islamic NGOs (ACCIN), ABIM turut terlibat dalam membuat
laporan polis pada November 2011 di Balai Polis Pantai Bharu yang
mengecam penganjuran Festival Seksualiti Merdeka 2011 yang dilihat cuba
untuk membawa budaya songsang seperti LGBT secara terang-terangan. ABIM
juga sepanjang zaman tetap konsisten dengan perjuangan menentang secara
keras segala usaha untuk mencemarkan pegangan akidah umat Islam tanpa
mengira kedudukan dan fahaman politik mana-mana pihak.
Tindakan menyamakan sokongan terhadap isu pokok iaitu
menuntut Pilihanraya yang bersih dengan sokongan terhadap agenda
Kristianisasi yang hanya bersandarkan kepada latar belakang individu
yang bernama Dato Ambiga yang secara kebetulan dikatakan mirip dengan
LGBT dan pemurtadan adalah sesuatu yang di luar logik fikiran. Cuba
bayangkan sekiranya perjuangan BERSIH ini dipimpin oleh tokoh Ulama
terkemuka dalam negara, adakah kelompok bukan Islam yang menyokong isu
pokok yang dibawa BERSIH ini boleh dikatakan telah memeluk agama Islam
atau menjadi kuda tunggangan kepada agenda Islamisasi?
Dalam
pada itu, saya tertarik untuk berkongsi pendirian yang dikemukakan
oleh Setiausaha Agung Komenwel Kamalesh Sharma dalam satu laporan pada
Julai 2011 ketika lawatannya ke Australia yang dengan keras menentang
diskriminasi yang dilakukan terhadap kumpulan gay atau lesbian. Beliau
selanjutnya menyebut “vilification and targeting on grounds of sexual
orientation are at odds with the values of the Commonwealth”.
Sebagai
salah sebuah negara Komenwel, adakah wajar kita menyamakan tindakan
pemimpin negara yang secara konsisten mempertahankan keanggotaan
Malaysia dalam Komenwel sebagai kelompok yang memperjuangkan LGBT hanya
beralaskan kepada kenyataan yang dikeluarkan Kamalesh Sharma?
ANALOGI
Mungkin
untuk lebih mudah difahami, saya ingin kemukakan kepada pembaca satu
analogi paling mudah. Cuba bayangkan satu senario kita berada dalam
sebuah pasaraya. Sewaktu kita berbaris untuk membuat bayaran, tiba-tiba
timbul kekecohan bahawa berlaku penipuan yang dilakukan di pihak
pasaraya iaitu harga barang yang didaftarkan di mesin “cashier” tidak
sama dengan harga barang yang ditandakan pada tag harga.
Secara
kebetulan kekecohan tersebut telah ditimbulkan oleh seorang tokoh
Kristian yang terkenal dengan perjuangan Kristianisasi disebabkan beliau
satu-satunya pihak yang dapat mengesan penipuan tersebut dan mempunyai
akses maklumat yang lengkap berbanding pembeli lain kerana kepakaran
yang dimiliki. Maka, tokoh tersebut mendesak pihak atasan dan pengurusan
pasaraya tersebut untuk membuat siasatan dan meminta satu penjelasan
yang jelas diberikan.
Insiden tersebut telah menyebabkan pembeli terbahagi kepada tiga kelompok.
Kelompok
pertama adalah mereka yang tidak mahu penipuan dan penganiyaan
dilakukan oleh pihak pengurusan pasaraya terhadap mereka. Maka kelompok
ini tanpa memikirkan latar belakang tokoh Kristian tersebut telah turut
bersama membuat aduan dan menuntut penjelasan yang jelas dari pihak
atasan dan pengurusan pasaraya. Kelompok ini turut mengambil
pertimbangan waras dan berfikiran jauh sekiranya tindakan tidak diambil
kemungkinan besar saudara-mara, atau rakan-rakan mereka juga akan
menjadi mangsa penipuan di suatu masa nanti.
Kelompok yang
kedua pula ialah kelompok yang meninggalkan barang yang ingin dibeli dan
kemudian beredar dari pasar raya tanpa membuat apa-apa. Ini adalah
kelompok yang pentingkan diri dan tidak bertanggungjawab dengan
membiarkan penipuan tersebut berlaku. Kelompok ini juga tidak berfikir
panjang bahawa kemungkinan penipuan sebegini juga akan berlaku ke atas
kaum kerabat serta teman-teman mereka yang akan membeli belah di
pasaraya tersebut.
Kelompok ketiga adalah kelompok yang tidak
memberi sebarang inisiatif untuk selesaikan masalah yang timbul dengan
menuntut kebenaran dan keadilan, sebaliknya mengecam kelompok pertama
kerana bersekongkol dengan tokoh Kristian tersebut yang mendesak
penipuan itu disiasat dan dihentikan atas sebab secara kebetulan latar
belakang tokoh Kristian tersebut. Kelompok ini juga telah menasihati
pembeli lain bahawa aduan dan gesaan yang dilakukan tidak perlu
sebaliknya menyarankan kepada pembeli untuk menyerahkan sepenuhnya
kepada kebijaksanaan pihak atasan dan pengurusan pasaraya. Kelompok ini
juga menyatakan bahawa “yang penting kita sebagai pembeli perlu
menunaikan kewajipan dengan membuat bayaran sekiranya mahu memiliki
barang yang dibeli tanpa perlu menyiasat sebarang keraguan,
penyelewengan dan penipuan yang berlaku”.
Berdasarkan
pertimbangan akal yang waras dan rasional, serta fitrah manusiawi yang
sentiasa mencintai kebenaran dan menyayangi keadilan, kelompok manakah
yang akan dipilih oleh kita ketika mana kita berada dalam situasi di
atas?
Sudah tentu kita tidak akan memilih untuk berada dalam
kelompok yang ketiga melainkan disebabkan tiga faktor utama. Faktor
pertama adalah disebabkan kedangkalan serta kebodohan mereka sendiri
khususnya dalam membuat keputusan. Kedua adalah faktor hutang iaitu
kemungkinan mereka telah berhutang sama ada budi atau wang ringgit
(termasuk rasuah) dengan pihak atasan pasar raya yang menyebabkan mereka
terpaksa mempertahankan tindakan penyelewengan pihak atasan pasaraya
tersebut sebagai balasan kepada hutang (rasuah) yang dibeikan. Faktor
ketiga adalah kerana faktor kroni iaitu kemungkinan pasaraya tersebut
dimiliki oleh anak-beranak, atau saudara mara mereka. Selain dari
ketiga-tiga faktor ini seseorang insan tidak akan dengan dayus menggadai
kehendak fitrah manusiawi yang dianugerahkan Allah kepada dirinya
iaitu sentiasa mendambakan kebaikan, kejujuran, dan ketelusan dengan
menjadi kelompok yang ketiga.
Islam termasuk bidang ketatanegaraan dan tatakelolaan yang baik.
Dalam
konteks gerakan Islam yang menjunjung tinggi kesyumulan ajaran itu
dalam setiap aspek kehidupan termasuk ketatanegaraan dan tatakelolaan
yang baik (Good Governance), kita harus menilai tuntutan-tuntutan yang
dikemukakan BERSIH itu sebagai suatu yang perlu dipandang berat oleh
umat Islam selaku teras politik di negara ini seperti kewujudan nama
pengundi yang meragukan (pengundi hantu), integriti saluran undi POS,
akses saksama kepada media untuk semua parti politik, dan integriti
serta kedudukan institusi-institusi awam selaku badan yang bebas dari
pengaruh partisan mana-mana kelompok politik di samping amalan politik
kotor dan rasuah yang sering diperkatakan oleh rakyat di peringkat akar
umbi.
Ini memandangkan pengendalian pilihanraya yang telus serta
tidak diragui integriti tatacara penganjurannya merupakan esensi
penting untuk mendapatkan permuafakatan aspirasi rakyat serta
pra-syarat kearah menjadi sebuah Negara yang baik atau “baldatun
toyyibatun wa rabbun ghafur” bagi mencapai barakah dan keredhaan Allah.
Bahkan umat Islam sendiri dituntut sentiasa jujur serta amanah dalam
setiap apa yang dikerjakan.
Dalam perkembangan berkaitan, saya
turut merasakan bahawa umat Islam perlu menganjak paradigma politik
kontemporari mereka serta mengelakkan diri dari terkongkong dalam
persepsi politik dangkal yang digerakkan oleh pihak tidak
bertanggungjawab yang hanya akan merugikan kedudukan Islam itu sendiri
di negara ini.
Bahkan saya khuatir, sekiranya situasi ini
berterusan (mengaitkan sokongan BERSIH dengan agenda LGBT &
Murtad), ia akan mengembangkan persepsi negatif terhadap umat serta
gerakan Islam yang dianggap lesu dalam perjuangan demokrasi kerana
gagal menilai secara objektif isu pokok yang dikemukakan. Ini secara
tidak langsung akan membuka ruang untuk pendokong LGBT dan gerakan
pemurtadan mendampingi kelompok besar rakyat yang mahukan agenda
kebenaran dan keadilan ditegakkan di negara ini.
MUHAMMAD FAISAL ABDUL AZIZ
Selasa, 5 Jun 2012
ULASAN : APA AGENDA SEBENAR BERSIH 3.0?
8:55 PG
Unknown