Rabu, 28 Mac 2012

Gelaran Bapa Seks Suci Tidak Sesuai: ABIM

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menyelar penyiaran video yang menggambarkan Rasullulah S.A.W sebagai bapa seks suci oleh TVRSA baru-baru ini. Mengikut pemerhatian pihak ABIM, video tersebut masih lagi disiarkan dalam TVRSA sehingga ke hari ini. Penyiaran video ini sangat dikesali dan dibimbangi akan menimbulkan tohmah kepada agama Islam dan peribadi Rasulullah S.A.W sedangkan Rasullulah S.A.W adalah ikon Qudwah Hassanah, pemimpin tauladan untuk umat.

Sebarang tindakan untuk menggelar, menyamakan dan mengangkat Rasullulah S.A.W sebagai bapa seks suci seakan-akan merendahkan martabat baginda di khalayak umum. Malah dibimbangi dengan gelaran bapa seks suci seakan-akan mengiyakan atau menuruti konotasi negatif di kalangan para pengkritik Islam terhadap keperibadian Rasullulah S.A.W itu sendiri.

Rasulullah S.A.W diutuskan dengan misi untuk menyempurnakan akhlaq ummat. Ummat mesti didik dengan kesantunan yang tinggi dalam semua aspek kehidupan. Prinsip kesantunan ini menjadi teras dalam agenda mendidik ummat dan isu-isu yang berkaitan ini mesti ditangani secara berhikmah serta dilakukan dalam ruang lingkup wacana yang bersifat tertutup serta bersifat mendidik.

Mengangkat Rasulullah S.A.W sebagai tokoh bapa seks suci sama sekali bertentangan dengan gelaran-gelaran kesantunan, kebijaksanaan serta kemuliaan yang sering dikaitkan dengan baginda seperti Al-Amin, As Siddiq dan lain-lain kurnia gelaran yang agung. Dalam hal ini, ABIM ingin menyatakan rasa kesal terhadap penyiaran video tersebut dan mendesak agar pihak autoriti berwajib memantau dan mengambil tindakan yang sewajarnya bagi mengelakkan tohmah yang lebih besar yang boleh mengelirukan persepsi masyarakat terhadap Islam dan keperibadian ulung Rasulullah S.A.W.


Fadhlina Dato' Dr Siddiq
Naib Presiden Hal Ehwal Wanita (HELWA),


- Posted using BlogPress from my iPad



Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Melaka Bandar