Oleh: Mohamad Raimi Ab Rahim, Setiausaha Agung ABIM
Pada 24
Mei 2012, portal berita Malaysia Kini telah menemubual Presiden Angkatan
Belia Islam Malaysia (ABIM),Amidi Abdul Manan (tajuk berita PUM: Gaya
hidup gay, lesbian perkara keji) dan telah memetik kenyataan beliau
seperti berikut;
“……..pula
berpandangan bahawa perdebatan boleh dilangsungkan dengan individu yang
berfahaman seperti Irshad. Namun, ia perlu dibuat dengan kefahaman
untuk "membetulkan" dan bukan untuk memupuk kefahaman tentang pandangan
Irshad. Ia juga wajar dilakukan di tempat tertutup dan terhad kepada
hadirin tertentu kerana kita khuatir perbincangan debat itu akan membawa
kepada rosak kefahaman masyarakat umum tentang agama," (sumber:www.malaysiakini.com)
Merujuk
kepada kenyataan di atas, berikut merupakan penjelasan ABIM mengenai
perkara ini. Saudara Amidi Abd Manan menegaskan bahawa golongan gay dan
lesbian tidak diiktiraf dalam Islam dan mereka dilaknat Allah
sepertimana yang dinyatakan menerusi ayat 16 surah An-Nisa’ yang
bermaksud:
"Dan
terhadap dua orang yang melakukan perbuatan homoseksual di antara kamu,
maka berilah hukuman kepada keduanya, kemudian jika keduanya bertaubat
dan memperbaiki diri, maka biarkanlah mereka.”
Al-Qur’an
juga sekerasnya-kerasnya menegaskan mana-mana lelaki yang menyerupai
perempuan dan begitu juga sebaliknya akan turut menerima laknat dari
Allah s.w.t .
Mengenai
persoalan berhubung sikap sikap serta pendekatan Irshad Manji yang
tidak menerima Hadith, Presiden ABIM menilai Irshad Manji tidak memahami
proses pengumpulan serta pemeriksaan Hadith yang diamalkan sepertimana
yang ditetapkan dalam Ulum Al-Hadith (Ilmu pengajian Hadith). Sebelum
mengemukakan sebarang Ijtihad, seseorang itu perlu menguasai beberapa
cabang ilmu asas seperti menguasai Bahasa Arab, Ulum Al-Qur’an, Hadith,
Ijmak (konsensus di kalangan ulama’), dan Usul Al-Fiqh.
Meskipun
begitu, sebarang perbincangan tidak akan sama sekali menyentuh
asas-asas yang telah dipertegaskan secara Qati’iyy (dalam konteks ini
haram menyerupai lelaki menyerupai wanita serta sebaliknya), kerana ia
jelas dari segi hukumannya. Walaupun perbincangan dibolehkan dalam
perkara-perkara yang Zanniy dan Ikhtilaf sahaja, ia perlu digerakkan di
kalangan golongan alim ulama’ yang merupakan ahli atau pakar dalam
perkara-perkara berkaitan.
Dalam
hal ini (menangani persepsi songsang yang dikemukakan mengenai Islam),
ABIM sepanjang sejarahnya secara konsisten telah berperanan secara
proaktif untuk menangani sebarang salah fahaman mengenai Islam. Sebagai
contoh, ABIM telah kehadapan mengadakan dialog dengan golongan
anti-hadith (yang diketuai Kassim Ahmad) pada 28 Jun 1986 (sila rujuk, Islam dan Hadith; Dialog Bersama Kassim Ahmad,
Angkatan Belia Islam Malaysia, 1991) dan pendedahan terhadap
penyelewengan ajaran Al-Arqam pada 1994 (Penyelewengan Al-Arqam Dari
Aqidah Qur’an Dan Sunnah, Mengikut Perspektif Ahl Al-Sunnah Wa
Al-Jamaah, Angkatan Belia Islam Malaysia,1994), di samping dialog
bersama Farish Noor (2002) yang berhubung kenyataan kontroversi beliau
mengenai Rasullulah s.a.w.
ABIM
juga telah menzahirkan dengan tegasnya bantahan terhadap kedatangan
Irshad Manji ke negara ini, serta telah mengemukakan bantahan kepada
pihak Monash University pada 17 Mei 2012 yang lalu. Terdahulu ABIM juga
telah mengeluarkan bantahan bersama-sama NGO lain terhadap penganjuran
“Human Right for LGBT: Making it Real in Malaysia” pada November lalu.